Home » Scholen

Scholen – Hart Brein

De HeartQ methode is een methode waarin de client zelf leert om haar autonome zenuwstelsel in balans te krijgen. Uit RCT onderzoek is gebleken dat dit relevant is bij behandeling van depressie, PTSS, burnout, slaapproblemen, ADHD, angststoornissen en concentratieproblemen. Maar ook voor stressmanagement, depressiepreventie herstel bij revalidatiecentra en verbetering van de prestaties in topsport. HartFocus Opleidingscentrum is een door CRKBO geregistreerde onderwijsinstelling, waardoor er 0% btw gerekend mag worden.

We willen dat kinderen op onze school zich optimaal kunnen ontplooien als persoon. Niet zelden hebben onze kinderen echter een achterstand op sociaal of emotioneel gebied. Daarom bieden wij naast een didactisch lesprogramma ook een leerlijn op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling.

Emotioneel evenwicht is belangrijk om de cognitieve mogelijkheden van een kind optimaal te kunnen ontplooien.
We gebruiken dit programma om de rust ofwel de mentale en emotionele balans in het kind te herstellen. Het Hart-Brein-leren komt uit de medische wereld en was oorspronkelijk bedoeld als stress-verminderingsprogramma voor hartpatiënten. Uit onderzoek is gebleken dat de variatie in hartslag, oftewel de tussenperioden tussen de hartslagen (het hartritme) een uitstekende maatstaf is voor de mentale en emotionele balans. Pas wanneer deze balans in het kind aanwezig is, voelt het kind zich prettig, kan het zich optimaal concentreren en dus ook de aangeboden leerstof opnemen en verwerken ( binnen zijn eigen mogelijkheden.
Er zijn in iedere groep 2 momenten op een dag (van enkele minuten) waarbij een aantal oefeningen ( linker- en rechterhersenhelft oefeningen, visualisaties, ademhalingsoefeningen) gedaan worden. Bovendien wordt er gewerkt met computer of laptop waarop het Hart- Brein programma is geïnstalleerd, waarmee leerlingen hun eigen hartritme op het scherm kunnen zien. Door middel van een oor- of vingersensor, wordt het hartritme gemeten. Wanneer de leerlingen druk en gespannen zijn, zie je een grillige lijn. Wanneer zij door eigen vindingrijkheid of door een aantal geleerde oefeningen rustig en ontspannen zijn geworden, zie je een gelijkmatig golfpatroon op het beeldscherm. Ook zijn er computerspelletjes die daarbij helpen.
De bedoeling is dat de kinderen grip leren krijgen op hun eigen hartritme en dus op hun eigen ontspanning. Met de oefeningen en technieken (eerst aandacht op ademhaling, dan op hart richten, een geluksgevoel oproepen, genieten) leren de kinderen als het ware hun eigen ‘ontspanningsknop’ vinden en besturen wanneer zij op weg gaan van een gestresste situatie naar een ontspannen situatie.
De beoogde effecten zijn: leerachterstanden verminderen, effectieve aanpak van faalangst, helderder kunnen denken, minder gauw ziek worden, meer plezier in leren hebben, positieve belevingen stimuleren, negatief denken doen afnemen en concentratieproblemen verminderen.
Met behulp van het Hart Brein programma hopen we de leerlingen een goede basis mee te geven voor het voortgezet onderwijs.
 

Reacties kinderen, ouders en leerkrachten:

  • Quita (11 jaar) “Ik vind het ontspannend en een leuke afwisseling tussen het werken. Soms in bed doe ik de oefening van het strand, waardoor ik veel beter in slaap kan vallen.”
  • Nikki (11 jaar) “Ik vind het leuk en je wordt er erg rustig van!” Het slapen gaat beter!”
  • Isa (11 jaar): “Het is leuk en je wordt er rustig van! Je voelt je meer ontspannen! De massagelessen zijn heerlijk!”
  • Carla (moeder van Tim): “Ik ben erg positief over het programma, mijn kind geeft aan dat hij beter tot rust komt.”
  • Angela (moeder Quita): “Mijn kind vaart er wel bij, alles wat goed is voor mijn kind, is positief!”
  • René (leerkracht groep 7): “Ik vind het een goede zelfstandige oefening om kinderen te laten zien hoe ze zich voelen.”
  • Amanda (leerkracht groep 8) “Het is heerlijk voor kinderen om na de pauze even helemaal tot rust te komen (bij zichzelf) om van daaruit weer fris te starten met werken!”