Home » Stephen porges

Seminar met prof.Stephen Porges 17 Nov. 2008 Conferentiecentrum De Rode Hoed, Amsterdam

LOVE OR TRAUMA? HOW OUR RESPONSES TO PROXIMITY AND TOUCH ARE MEDIATED BY NATURAL MECHANISMS.

Hoe kan inzicht in de Polyvagus Theorie bijdragen aan het behandelen  van psychiatrische stoornissen, zoals autisme, PTSD, depressie en stress-gerelateerde gedragsproblemen

Studiedag voor psychiaters, therapeuten en werkers in jeugdzorg en speciaal onderwijs

Dr Stephen Porges is Professor in de Psychiatrie en een van de leidende wetenschappers in de psychobiologie. Hij ziet zichzelf als neurowetenschapper met bijzondere interesse voor het begrijpen van de neurobiologie van sociaal gedrag.
Kunnen we cognitieve en emotionele stoornissen beter behandelen als we een andere kijk hebben op de manier waarop het zenuwstelsel werkt? Zouden wij veel problemen, waar de jeugdzorg, psychiatrie en het speciaal onderwijs zich mee bezighouden, van paniekaanvallen tot autisme spectrum stoornissen beter behandelen als we deze recente inzichten in de behandelingspraktijk toepassen? Stephen Porges, hoogleraar in de psychiatrie aan de Universiteit van Illinois in Chicago vindt van wel.  Na de ontdekking in de neurowetenschappen, dat het brein plastisch is en beïnvloedbaar heeft Stephen Porges essentiële stappen gezet om een kader te bieden voor het begrijpen en behandelen van psychiatrische stoornissen in de klinische praktijk.
 
Op 17 november 2008 spreekt Stephen Porges in conferentiecentrum de Rode Hoed in Amsterdam. In de ochtend zal hij de Polyvagus theorie uit de doeken doen, en de onderliggende neuronale mechanismen laten zien van paniekstoornissen, trauma-verwerking, autisme spectrum stoornissen en hyperactiviteit. In de middag komt de klinische praktijk tot zijn recht.
Hij presenteert de toepassing van zijn theorie in zijn methode voor de behandeling van autisten.
Stephen Porges is directeur van het Brain-Body Centrum en heeft dit jaar een nieuw instituut geopend voor autistische kinderen verbonden aan het College of Medicine van de Universeit of Illinois in Chicago. Het is een unieke school en campus, waarin onderwijs en research worden gecombineerd in een centrum, waar jongeren zelfstandig kunnen wonen dankzij de speciale zorg. Interessant zijn de klinische perspectieven werkend met de Nervus Vagus, bijvoorbeeld een schoolomgeving met verschillende geluidsfrequenties en muziek, om de gevoeligheid van het trommelvlies met zorg te behandelen.
De Polyvagus theorie biedt een nieuw perspectief op de relatie tussen het zenuwstelsel en gedragsuitingen bij stress en depressie en bij psychiatrische stoornissen als autisme en PTSS en problemen met de motorische perceptie. Dit nieuwe perspectief geeft clinici richting om een innovatieve, op neurofysiologie gebaseerde gedragsbehandeling te kiezen, zoals bijvoorbeeld het Social Engagement Protocol, een werkwijze om disfunctioneel sociaal contact en hechtingsproblematiek te behandelen
Prof Porges zal het Listening Project Protocol beschrijven, een akoestische stimulatie procedure, die effectief is voor het reduceren van gevoeligheden in het gehoor en die social engagement bevordert bij autistische kinderen. Activiteiten, die de functie van de vijf craniale zenuwen weer herstellen, zenuwen die volgens Stephen Porges de belangrijke verbinding vormen tussen het gezicht en het autonome zenuwstelsel.
Bovendien zal hij nieuwe methodieken beschrijven om hypergevoeligheid van het gehoor met verschillende diagnoses verschillend te behandelen. Hij zal ook over zijn onderzoek vertellen over Borderline stoorniss, het Fragile-X-syndroom ,selectieve stomheid en HIV.
 
 
Dr. Stephen Porges is both a prominent scientist and generous humanitarian. His leading edge research on the nervous system has informed practical solutions to many of the problems we face in education, therapy and society. His work gives us a deep understanding of just what it takes to make children feel safe and wanted so that they develop into confident, cooperative, resilient and joyful adults. In addition, he offers practical solutions for such disorders as hyperactivity, attention deficit, and the autistic spectrum disorders. I recommend Stephen’s work to all therapists, healers, educators and parents. He has been a valued colleague of mine for over 30 years. Stephen is truly a world treasure.
                                Peter A Levine, PhD
Author of Waking the Tiger, Healing Trauma
 
Gebaseerd op 40 jaar research op het gebied van HeartRateVariability conceptualiseerde professor Porges de Polyvagus theorie. Metingen van HRV openen een nauwgezette blik op de fysiologische staat, die beschreven wordt in deze theorie.
Consistent met dit thema, de samenhang tussen neuronale regulatie van het hartritme en gedrag, zal Kees L. Blase dieper ingaan op de rol van HartRitme Variatie en hartcoherentie als methodiek om deze sociale binding te verbeteren.
Hij heeft in 2002 , werkzaam bij het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum de HeartMath-methode naar het Nederlandse onderwijs gebracht en succesvol op meer dan dertig scholen geïntroduceerd. Hij geeft lezingen en workshops in tientallen landen, o.a Duitsland en NieuwZeeland. De laatste jaren legt hij zich toe op hartcoherentie in jeugdzorg , kinderpsychiatrie en traumahealing.
 
Programma:
9.30-10.00: aanmelding, koffie en thee
10.00-11.30: Stephen Porges: Polyvagal Theorie : hoe zenuwverbindingen tussen brein-gezicht-en hart een rol spelen in aantrekking en sociaal gedrag.
                        Hoe neuronale regulatie van het hart effect heeft op kwetsbaarheid, veerkracht en herstel bij psychische en lichamelijke trauma’s en stresssituaties
11.30-11.45: pauze
11.45-12.45 Kees Blase: Hartcoherentie en Social Engagement
12.45-14.00 lunch
14.00-17.00 verdieping in de klinische praktijk. Stephen Porges illustreert zijn werkwijze met videomateriaal en praktijkvoorbeelden. Listening Project Protocol omgaan met gehoorgevoeligheid . Borderline stoornissen, Fragile-X-syndroom, e.a.
 
ACCREDITATIE is toegekend (5 punten) door de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, de toekenning voor psychologen, gedragstherapeuten en pedagogen wordt binnenkort verwacht.
KOSTEN € 235   
INSCHRIJVEN: mail inschrijfformulier naar info@hartfocus.nl   of stuur naar: HartFocus Oud Loosdrechtsedijk 78, 1231 NC Loosdrecht
 
Stephen Porges
-hoogleraar aan de afdeling Psychiatrie en directeur van het Brain-Body Center in het College of Medicine aan de Universiteit van Illinois in Chicago
-aanstellingen aan de afdeling Psychologie, BioEngineering en Anatomie en celbiologie.
-Hiervoor was Dr. Porges hoofd van de afdeling Human Development en directeur van het Institute for Child Study aan de Universiteit van Maryland.
-Hij was president van de Society for Psychophysiological Research en president van de Federation of Behavioral, Psychological and Cognitive Sciences, een consortium van wetenschappelijke kringen, die circa 20,000 gedragswetenschappers vertegenwoordigen.
– Hij was voorzitter van het National Institute of Child Health and Human Development, Maternal and Child Health Research Committee en was visiting scientist in het National Institute of Child Health and Human Development Laboratory of Comparative Ethology. 
– Stephen Porges kreeg een prijs voor de methodologie van de beschrijving van de neurale regulatie van het hart.
– Zijn research verbindt disciplines en hij heeft gepubliceerd in tijdschriften voor gerontologie, neurologie, psychiatrie, verloskunde, anesthesiologie, ergonomie en fysiologie.
 
IMPACT OF THE POLYVAGUS THEORY
 
Porges research and theories force us both to ask new questions about how we regulate our social behavior and emotions and to reconceptualize how we understand and treat several psychopathologies. Professor Porges has proposed an integrated neurobiological theory, known as the Polyvagal Theory, that proposes that shifts in our physiological state can color or distort our perception of the world and trigger either social engagement behaviors leading to close proximity and intimacy or defensive strategies that promote either fight/flight or shut-down behaviors. The Polyvagal Theory emphasizes the evolution of the autonomic nervous system and proposes that important features of our social engagement and emotional behaviors are biologically driven and relatively insensitive to cognitive mediation and learning strategies. Stephen Porges proposes that clinical and educational strategies can be more effective if they are delivered with an appreciation of the individual’s physiological state. 
 
– – – – – – – — – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
INSCHRIJFFORMULIER 
KOSTEN € 235     
INSCHRIJVEN:  mail inschrijfformulier naar k.blase@hartfocus.nl 
 
of stuur naar:   HartFocus tav Kees Blase
                            Oud Loosdrechtsedijk 78,
                            1231 NC Loosdrecht 
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
INSCHRIJFFORMULIER
 
Naam:
Instelling:
Email:
Postadres:
Postcode
Plaats
Tel.
Geeft zich op voor het seminar 17 november: Stephen Porges,
LOVE OR TRAUMA? HOW OUR RESPONSES TO PROXIMITY AND TOUCH ARE MEDIATED BY NATURAL MECHANISMS
 
HARTFOCUS:
OPLEIDING EN COACHING VAN PROFESSIONALS IN HARTCOHERENTIE
 
Het begrip hartcoherentie is vooral bekend geworden door het boek Uw Brein als Medicijn van dr David Servan Schreiber.Hartcoherentie is de aanduiding voor de mate waarin er sprake is van een regelmatige afwisseling van versnelling en vertraging van de hartslag. Biofeedback met behulp van hartritme variabiliteit (HRV) bestaat al meer dan 20 jaar, het kwam oorspronkelijk uit de Russische ruimtevaart en speelt een belangrijke rol in zelfregulatie van emoties.Bij een goede hartcoherentie is er sprake van een gelijkmatig, ‘sinus’-golfachtig patroon in de hartritmevariabiliteit (HRV).  
Uit onderzoek naar effect van HRV-trainingen zijn positieve effecten gemeten op -verlaging van de bloeddruk
-behandeling van depressie
-aandachtverbetering en prestatieverbetering bij ADHD-patienten
-prestaties bij examenresultaten in het onderwijs
 
Sinds 2002 geeft drs Kees Blase licentietrainingen HeartMath, eerst voor onderwijs en jeugdzorg, vanaf 2005 ook voor professionals in gezondheidszorg en psychiatrie. Hij ontdekte HeartMath toen hij als directeur van het Landelijk Centrum Stressmanagement zocht naar nieuwe effectieve methoden voor burnout behandeling en stressmanagement. Inmiddels geeft hij lezingen en trainingen, niet alleen in Nederland, ook Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Nieuw Zeeland en de Balkanlanden.
 
HartFocus heeft een door HeartMath gelicenseerd opleidingsprogramma gericht op jeugdpsychiaters, orthopedagogen, remedial teachers en docenten. Daarnaast geeft HartFocus ook coaching en supervisie aan professionals in de gezondheidszorg om hartcoherentie toe te passen in hun therapie, hukp bij traumaverwerking of stressmanagement.
Voor meer informatie over hartcoherentie, opleiding en coaching en biofeedbackapparatuur kunt u terecht bij info@hartfocus.nl