Muziek en hartritme
Op 25 juni 2013 organiseerde HartFocus ism met NederlandseVereniging voor MuziekTherapie, RINO NoordHolland en European Society for Trauma & Dissociation en Papageno een dag over Muziek en Emotieregulatie, tbv autisme en traumaverwerking voor info klik hier. Over het maatschappelijk belang van muziek en de wetenschappelijke onderbouwing daarvan. Diverse artikelen hierover kunt u lezen:
- Kees Blase, Alexander Plooij, Neurobiologie van gevoelens van veiligheid, samenhang met adem, muziek en hartritme
- Kees Blase: Bulletin Nederlandse Zang Pedagogen: De werking van adem en klank op het hart
- Prof Dr Erik Scherder en Prof Dick Swaab, Muziek en het brein: een muzikaal college met Erik Scherder en Dick Swaab
- Prof Dr Erik Scherder: Music,cognitive research, aging and emotion 25 juni 2013
- Monique van Bruggen: State of the art Music Therapy, 25 juni 2013
- STICHTING PAPAGENO
Met hartritme zie je de werking van muziek: Onderzoek tijdens concert Carel Kraayenhof
Met muziek kunnen we ons hartritme beinvloeden. Dat zal niemand verbazen, maar dat ons hartritme in de neurowetenschap gebruikt wordt als “marker” als een manier om zichtbaar te maken in welke toestand het lichaam zich bevindt, is weinig bekend. Bij het concert met bandoneist Carel Kraayenhof is prachtige emotievolle muziek ten gehore gebracht. Tijdens het concert is van een een aantal mensen in het publiek het hartritme gemeten met de CardioSenseTrainer. Ook het hartritme van Carel Kraayenhof is gemeten, en op scherm weergegeven. Kunnen we de werking van emotie op het scherm zien?
Het menselijk lichaam kent verschillende ” modussen” het kan zich veilig voelen, maar ook in een stand van alertheid bij spanning en stress, alsof we moeten vechten of vluchten. Ons emotionele brein speelt hierin een belangrijke rol. Dat wij dit zelf kunnen beinvloeden noemt prof Stephen Porges “neuroceptie”. Met muziek en met ons hartritme kunnen we die stand van veilige modus/vechten-vluchten beinvloeden, en dat is heel prettig in tijden van stress, hoge werkdruk en behoefte aan topprestaties.
Tijdens het concert van Carel Kraayenhof, zien we lange perioden met onderstaand beeld, waarin we kunnen zien, dat er Balans is (ook wel hartcoherentie genoemd) bij de bandoneist. Dat is bijzonder, want hij is ook actief, met het sympatisch zenuwstelsel, bezig muziek te maken.